شب یلدا ، کهن ترین جشن ایرانیان
نوشته شده توسط : gheirati

شب یلدا یکی از سنت های باستانی و کهن ترین جشن ایرانیان است که چندین سال است که همچنان بر قوت خود باقی مانده است. در این شب بیشتر خانواده های ایرانی در کنار هم جمع شده و بلندترین شب را در کنار هم می گذارنند.

مردم ایران نیز علاوه بر نام شب یلدا آن را به نام شب چله هم نامگذاری کرده اند. چرا که برگذاری این جشن جزء آیین یک ایرانی می باشد. این شب نیز مردم در کوچه و بازار به دنبال فراهم کردن تدارکات مخصوص برگذاری این شب هستند.

با وبلاگ های هتل همراه ما باشید:

یلدا در ایران نماد امید و روشنایی و عبور از سیاهی ها و نا امیدی ها است و این آیین توسط گذشتگان به یادگار مانده تا بهانه ای برای جمع شدن در کنار یکدیگر و برپایی بساط شادی در خانواده باشد. زمان دقیق این شب در تقویم ایرانی در سال 1399 برابر با یکشنبه 30 آذرماه 1399می باشد.

نام های بلند ترین شب سال و ریشه آن ها

کهن ترین شب سال در کشور ایران دارای چند نام متفاوت می باشد. اما این سوال پیش می آید که نامگذاری این شب برگرفته از چیست؟

  • واژه یلدا به معنای زایش است که از واژه های سریانی گرفته شده است.
  • چله نیزاز واژه چهل نشأت گرفته و معنی آن با کلمه یلدا یکی می باشد و بیانگر آن است که چهل روز اول زمستان را «چله بزرگ» و بیست روز باقی مانده را «چله کوچک» می نامند.
  • میلاد اکبر نیز نامی است که توسط ابوریحان بیرونی به آن داده شده است و منظور از آن میلاد خورشید می باشد

آیین و رسومات شب یلدا

اغلب ایرانیان در هر کجا ک باشند، آداب و رسوم این جشن را، آن طور که باید برگزار می کنند. چرا که تنها چیزی که باعث تفاوت  این شب با دیگر شب ها می شود، آداب و رسوم آن می باشد که به صورت مشترک در جای جای ایران انجام می شود.

  •  یکی از آدابی که معمولا همه ایرانیان آن را در این شب در برنامه خود قرار می دهند، شاهنامه خوانی و فال حافظ است. همچنین در این شب بزرگتر ها شروع به داستان خوانی و شعرخوانی می کنند و جوان تر ها نیز به آن ها گوش می دهند.
  • از دیگر رسوماتی که در این شب انجام می شده است، آتش بازی می باشد که به مرور زمان نسبت به گذشته کم رنگ تر شده است.
  • این شب نیز در برخی از خانواده ها برای عروس هایی که به خانه به خانه همسر خود نرفته اند، شب یلدابرون هم می باشد. خانواده همسر در این شب با آماده کردن کادو، میوه، جواهرات به خانه عروس رفته و شب یلدا را در کنار یکدیگر سپری می کنند.  

 نماد خوراکی های مخصوص شب یلدا

طولانی بودن، دورهمی ها، میوه های خوشرنگ، انواع آجیل و... از جمله سکانس های ویژه ای هستند که برای ایرانیان یادآور شب یلدا می باشند و آماده کردن هر کدام از آن ها یکی از سرگرم کننده ترین و زیباترین برنامه های دنیا به شمار می رود. در این شب از هر نوع میوه ای می توان استفاده کرد اما تعدادی از میوه ها وجود دارند که معمولا استفاده از آن در بین تمام ایرانی ها مشترک و دارای نماد خاصی می باشد که هر کدام را به طور مختصر معرفی می کنیم:

آجیل: از پرطرفدار ترین خوشمزه ترین قسمت های شب یلدا بوده و ترکیبی از انواع آجیل و خشکبار می باشد.

 

هندوانه: از مهمترین میوه های شب یلدا می باشد و نماد آن گرمای تابستان و حرارت می باشد. برخی بر این باورند که اگر در شب یلدا از آن استفاده شود در زمستان دچار سرما و بیماری نخواهید شد

انار: یکی دیگر از خوراکی هی شب یلدا انار است که از قدیم به عنوان میوه ای خونساز مورد استفاده قرار می گرفته است. انار نیز در شب یلدا نماد شادی و زایش است و رنگ سرخ دانه های آن را نشان از خورشید می دانند.

کدو حلوایی: کدو حلوایی از دیگر میوه های شب یلدا است که همانند هندوانه و انار در بین ایرانیان جا باز نکرده است. اما برخی از افراد به دلیل علاقه و ذائقه خود از آن استفاده می کنند. کدو حلوایی در شب یلدا، دارای نماد های مخصوص هالووین نیز می باشد که ایرانی ها برای تزئین آن از ایده های هالووین کمک می گیرند.

لبو: یکی دیگر از میوه هایی که به تازگی به این شب اضافه شده است، لبو می باشد.این هرچند دارای نما

 

د خاصی نیست اما استفاده از آن می تواند در کاهش فشار خون، سلامت قلب، پیشگیری و درمان سرماخوردگی، درمان کم خونی، و... بسیار تاثیر گذار باشد.      





:: برچسب‌ها: شب یلدا , شب چله , وبلاگ های هتل , آداب و رسوم شب یلدا ,
:: بازدید از این مطلب : 25
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: